Nowe zasady programu „Czyste Powietrze” – ruszył nabór wniosków

 

Informujemy, że 31 marca br. ruszył nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Program Czyste Powietrze umożliwia dofinansowanie m.in. do termomodernizacji domu i wymiany starego pieca na nowe, efektywne źródło ciepła.

Wszystkich zainteresowanych złożeniem wniosku do Programu zapraszamy do kontaktu telefonicznego celem umówienia wizyty w naszym punkcie konsultacyjno-informacyjnym.

Program skierowany jest do właścicieli budynków jednorodzinnych oraz wydzielonych w nich lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą, pod warunkiem, że budynki te zostały oddane do użytkowania do dnia 31 grudnia 2020 r. Dodatkowym wymogiem jest posiadanie prawa własności przez minimum 3 lata.

 

Obowiązkiem przed przystąpieniem do złożenia wniosku jest wykonanie audytu energetycznego. W ramach programu przewidziana została rola Operatorów, których zadaniem będzie kompleksowe wsparcie beneficjentów kwalifikujących się do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania oraz dofinansowania na zasadach prefinansowania. Operatorzy będą towarzyszyć beneficjentom na każdym etapie realizacji inwestycji, zapewniając pomoc organizacyjną i administracyjną niezbędną do skutecznego złożenia i rozliczenia wniosku o dofinansowanie.

Gmina Radziejów pełni funkcję Operatora programu „Czyste Powietrze” oraz prowadzi Punkt Konsultacyjno-Informacyjny dla mieszkańców zainteresowanych uzyskaniem wsparcia w ramach programu.

Szczegółowe informacje na temat programu można uzyskać:

pod numerem telefonu: 54 285 36 86,

pod adresem e-mail: szymon.sobczak@ugradziejow.pl,

osobiście w siedzibie Urzędu pod adresem: ul. Kościuszki 20/22, pokój 218, 88-200 Radziejów.

 

Osobiste konsultacje są możliwe po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się na wizytę.

Konsultacje odbywają się w dniach:

Wtorek  8:oo-13:oo

Czwartek 8:oo-13:oo

Zachęcamy mieszkańców do skorzystania z dostępnego wsparcia i udziału w programie Czyste Powietrze.

 

 

Dla kogo jest program?

Z programu mogą skorzystać osoby fizyczne, które są właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego albo wyodrębnionego lokalu mieszkalnego (z księgą wieczystą) od minimum 3 lat.

Wyjątek: jeśli nieruchomość została nabyta w drodze spadku, wymóg 3 lat nie obowiązuje.

Poziomy dofinansowania:

Poziom dofinansowania

 

Warunek dochodowy

Intensywność
dofinansowania

Podstawowy

 

Roczny dochód beneficjenta do 135 000 zł

do 40%

Podwyższony

 

Miesięczny dochód na osobę:

– do 2 250 zł (gosp. wieloosobowe)

– do 3 150 zł (gosp. jednoosobowe)

do 70%

Najwyższy

 

Miesięczny dochód na osobę:

– do 1 300 zł (gosp. wieloosobowe)

– do 1 800 zł (gosp. jednoosobowe)

lub prawo do zasiłku stałego, okresowego,

rodzinnego lub specjalnego opiekuńczego

do 100%

- Beneficjent, który jest w związku małżeńskim w rozumieniu programu nie prowadzi jednoosobowego gospodarstwa domowego. Pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji, oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków.

- Dla najwyższego poziomu dofinansowania – budynek musi mieć zapotrzebowanie na energię użytkową powyżej 140 kWh/(m²*rok).

- Intensywność dofinansowania odnosi się do kosztów kwalifikowanych – nie obejmujących podatku od towarów i usług (VAT).

Co można zrobić w ramach programu?

Zakres prac zależy od stanu energetycznego budynku przed modernizacją:

  • poniżej 80 kWh/(m²*rok) – tylko wymiana źródła ciepła.
  • od 80 do 140 kWh/(m²*rok) – możliwa termomodernizacja i/lub wymiana źródła ciepła (wymagana poprawa wskaźnika o min. 40%, końcowy poziom: max. 80 kWh).
  • powyżej 140 kWh/(m²*rok) – obowiązkowo termomodernizacja (z lub bez wymiany źródła ciepła); wskaźnik musi spaść min. o 40% i nie przekraczać 140 kWh.

Niezbędne dokumenty:

  • Audyt energetyczny + dokument podsumowujący audyt energetyczny (DPAE) (przed realizacją inwestycji) – określą jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania.
  • Świadectwo charakterystyki energetycznej (po zakończeniu prac) – potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.

 

- Dokumenty muszą być muszą być podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych
do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej - https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych

- Oba dokumenty mogą być dofinansowane z dotacji w ramach programu.

- Wymagana dokumentacja dla Programu- LINK

Operatorzy programu – darmowe wsparcie dla mieszkańców

Nowością w programie jest pomoc operatorów – specjalistów, którzy:

  • bezpłatnie wspierają wypełnianie wniosków,
  • pomagają w realizacji inwestycji,
  • wspierają w rozliczeniu projektu.

Uwaga – składanie wniosków z udziałem operatora:

Dla najwyższego poziomu dofinansowania (z prefinansowaniem lub bez) oraz dla podwyższonego poziomu z prefinansowaniem - wniosek można złożyć wyłącznie z pomocą operatora, przez konto grupowe operatora w systemie GWD.

Jak i gdzie złożyć wniosek?

Wnioski o dofinansowanie należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW)
odpowiedniego dla województwa, w którym znajduje się nieruchomość objęta inwestycją.

 


 

Szanowni Państwo,

zgodnie z §2 ust. 2 pkt 6 aneksu do porozumienia w sprawie realizacji Programu Priorytetowego Czyste Powietrze udostępniamy poniższe dane:

Nazwa Gminy

liczba złożonych wniosków o dofinansowanie [szt.]

liczba zawartych umów

[szt.]

liczba zrealizowanych przedsięwzięć [szt.]

kwota

wypłaconych

dotacji

[zł]

Radziejów (gmina wiejska)

216

189

123

             3 541 603,98

 

 

 

 

Załączniki

Nazwa Rozmiar
Ulotka informacyjna 1,28 MB pobierz
Pytania/Odpowiedzi 444 KB pobierz
Podręcznik PPCP 7,01 MB pobierz